کد مطلب:172971 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:161

خواص جبهه ی حق که بد عمل کردند
1. وقتی حضرت موسی علیه السلام برای میقات پروردگار به كوه طور رفت، برادرش هارون علیه السلام را به جانشینی خود در میان بنی اسرائیل نصب كرد. ولی عالم منافقی به نام سامری، گوساله ای طلایی ساخت و آن را خدای بنی اسرائیل خواند و آنان را به پرستش گوساله ی طلایی دعوت كرد. خواص بنی اسرائیل از جانشین موسی علیه السلام حمایت نكردند و عافیت طلبی آنان را به سكوت واداشت. به دنبال این عملكرد بد خواص، بازار سامری رونق گرفت و توانست بسیاری از بنی اسرائیل را به كفر و بت پرستی بازگرداند. به امر خداوند این مؤمنان و خواص كه در ادای وظیفه كوتاهی كرده بودند، مأمور شدند شمشیر به دست گرفته، به جان گوساله پرستان بیفتند و آنان را بكشند و این كیفر سستی آنان در ادای وظیفه بود. [1] .

2. در زمان پیامبری اشموئیل، بنی اسرائیل كه از ستم كنعانیان به تنگ آمده بودند به محضر ایشان مشرف شدند و تقاضا كردند فرماندهی برای آنان تعیین كند تا تحت فرمان او به مبارزه با كنعانیان بپردازند. وقتی پس از اصرار فراوان آنان، اشموئیل، طالوت را به عنوان فرمانده منصوب خداوند معرفی كرد، خواص از پذیرش فرماندهی طالوت خودداری كردند و بر او ایراد گرفتند و خود را شایسته تر خواندند. زمانی كه با


مشاهده ی آیات آسمانی به الهی بودن فرماندهی طالوت یقین كردند، باز هم در عمل از اطاعت سر باز زدند. خداوند در آیات 251 - 246 سوره ی بقره به بیان این داستان عبرت آموز می پردازد.

3. در تاریخ اسلام عملكرد بد خواص جبهه حق را باید در حادثه كربلا جست و جو كرد. در این رهگذر ناگزیر از مردم شناسی و روان شناسی مردم كوفه می باشیم.


[1] البرهان، بحراني، ج 1، ص 99.